Wednesday, February 8, 2012

Berhabuk dan bersarang....

uhuk..uhuk....errmmm...dh lama blog nie x di updated...biase lah tuan badan bz sebz PM kite...rindu nk tulis2 kt blog nie..byk yg nk di share kn.suka dan duka..harap 1 hari nnt blog yg aku tulis nie dpt dibaca oleh org yg aku syg dan utk rujukan anak2 aku bace..(motip rujukan?) by da way "Selamat thn Baru 2012, Selamat thn Baru Cina dan plg latest Selamat Hari Thaipusam" haa...kan senang sekali rangkul ...hehehe...
Tirai 2012 membuka lembaran dgn membuat hati aku gembira sgt..sbb kami laki bini dh duduk umh sendiri..(sewa jerrr) so itu makne nye "BERDIKARI". dulu mama anne masak n ayah basuhkn baju...Tapi sekarang tidak lagi..Sume ats tulang 4 kerat ok!! huaaaaaghh!!! penat lah.... Eh,tak baik merungut Pa'ah!! walau mcm mane pon aku tetap happy walaupon penat sbb hari2 dpt masak utk en.suami tercinta.walau xsesedap mana org kata masakan air tangan isteri itu lbh berkat...*sejuk tak hati wahai sang isteri semua?? hehe :)
Kepada yang tak pandai masak atau dlm erti kata tak pro masak, meh ikut cara aku..mudah dan jimat! yang penting USAHA ok kwn2!
1) setiap hari print 1 respi dari internet..kot2 mana2 resepi yang berkenan kite search & google. tapi mula dari masakan yang mudah2 dulu..blk terus cari bahan2 dan try masak.dan diingatkan agar pandai2 bajet masakan agar tak membazir.. *en.suami aku akn tny.. 'hari nie manje print resepi ape pulak'...Nampak x! bijak kan..hehehe..
2) bagi yang try masak tapi tak menjadi, jgnlh give up..search & google lagi tapi kali nie seach image! nak tau sbb ape..dari situ kite blh tgk agk2 gambar yang menyelerakan itu pasti sedap! hahahaa..eh,tapi kalo tak sedap gak itu bkn salah aku atau pon mr.google lah.itu silap tgn sendiri ar...
3) so bagi resepi2 yang dh di print tue blh lah disimpan elok2.bkn ape nnt kalo masakan tue sedap kite blh declare resepi tue kite pny!!hahaha... padahal cilok resepi kt internet!!!!! kihkih.......xdelah... sharing is caring kan...x salah kite share mende yang baik..
dan yang last sekali...
4) dah masak2 tue mntak lah komen dari en.suami...mane yg terlbh or terkurang dpt lah kite repair for the next masakan...dan yg paling penting "sentiasa lah bersemangat utk memasak walaupon penat"...aku rase sgt ajaib tgn2 aku dpt memasak..sbb dari kecik mama and makteh yg selalu masak..aku hny tinggal makan.tp harinie, tgn2 aku nie sgt ajaib blh memasak... wow!
Alhamdullillah...1 jea, selagi aku sihat dan en.suami suka ape yg aku masak, Insyaallah aku nak masak sendiri utk en.suami walaupon penat kerja,& stuck in traffic jam..
*kalo ada resepi best2 meh lah bagi...

No comments:

Post a Comment